Saturday 4 February 2012

summer camp + baksis

akhirnye habis juga semesta pertama aku . bermakna sekarang adalah cuti semesta pertama aku . awal cuti semesta aku sangat10x la seronok . sebab aku join aktiviti Proton : Summer Camp dan Baksis

Summer camp start 21-22 januari .. walaupun sekejap tapi sungguh bermakna . aktiviti ini fokus pada penduduk orang asli dari Kg Kenang , Sg Siput yang dijemput datang ke Dpp Proton .. yang datang ibu ibu , ayah ayah dan anak anak mereka . adalah dalam 40 orang semuanya .. firt time jugak aku jd AJK dalam program . selalunya jadi peserta je . ye ,, sangat seronok walaupun penat . lagipun dah lama aku tak uruskan event nie . last masa form 6 dulu la .. huhu . aktiviti nie pun banyak manfaatnya , banyak yang aku belajar dari aktiviti ni macamm ..

1) ubah persersi anda . tak semua orang asli ketinggalan zaman . means , dieorang bukan lagi manusia yang korang sangka duduk dalam hutan , yang still pakai cawat , yang tak ada bekalan elektrik , yang masih duduk dalam rumah yang beratapkan rumbia then yang tidak kenal abc dan 123 .. orang asli sekarang semua dah maju . rasa rasanya kehidupan mereka dah macam orang melayu kita jugak .. yang bersekolah , ade rumah batu siap ada astro lagi ,ade kenderaan dan macam macam lain .. tapi tak semua la .. ade jugak yang masih tertinggal .
so , sebagai orang yang telah maju kehadapan nie la yang kena bantu dieorang . terangkan dieorang dengan perkembangan semasa , tentang kepentingan pelajaran n so on laaa ..

2) aku belajar bekerjasama dalam komuniti yang ramai . actually program nie jadi last minit . aku pun sebenarnya bukan AJK , tapi akibat kesalahan teknikal , aku dan kawan kawan lain diserap jadi AJK dalam program summer camp nie . bila dah jadi macam nie , banyak la bende yang jadi spontan . tapi spontan2 pun menjadi tauuu .. hebat lah geng ! aktiviti nie pun berjaya dengan jayanya . seronokkkk .. dapat kawan kawan baru yang sama dpp , susah senang sama sama .. memang best lah ! nggeee ..

habis untuk program summer camp . malam 22/1/2012 tu kiteorang konvoi 4 kereta pergi ke Penang lak untuk program Baksis Perdana . lagi satu kenangan yang tak dapat dilupakan .. daripada program nie jugak aku dapat macam macam bende .. seperti ..

1) dapat kawan kawan baru yang satu Dpp . kalau sebelum nie aku hanya bergeng dan bersuka ria dengan " thegediksgurl " but now dah boleh bersuka ria dengan kawan kawan baru . tak kira boy or gurl . yang kawan pempuan semakin bertambah dan yang dulu tak ada langsung kawan lelaki kat Dpp Proton nie but now dah ada , macam abang ajib , zaidi , epol , abang wan and semua semua lah .. sangat seronok disitu .. dan insyaallah lepas nie tak ada lah hanya duduk dalam kepompong " thegediksgurl " je .. hahaha ..

2) kalau kita rasa kita susah , rupanya ada lagi orang yang lagi susah dari kita . so , kita patut bersyukur dengan apa yang Allah dah berikan pada kita . aktiviti melawat warga emas yang tidak bernasib baik memang memberikan kesedaran pada aku . serius ! sangat sedih tengok seorang emak yang sudah tua tak dijaga oleh anak anak nya . melakukan semuanya sendirian .. sedih ! aku harap nanti bila emak aku dah tua , aku nak sentiasa ada dengan die .. nak emak aku sentiasa sihat . biar aku yang jaga pakai makan minum mak aku . macam mana mak aku jaga aku dari kecil sampai besar nie , macam tu juga lah aku akan jaga mak aku .. semoga Allah panjangkan umur mak dan ayah aku . berikan aku peluang untuk membalas jasa mereka .. aminnn ..
sobs .. sobss .. tersedih pulak .. hehe ..

3) belajar main bowling . selama aku hidup 20tahun nie . tu la pertama kali aku main bowling .. tak la susah sangat . eh , tak ker ?? yang sampai ade orang tu menyorok belakang kerusi then menangis sebab kalah tu kenapa pulak ?? hahaha .. bukan apa .. stresss tau tak .. dah 6 kali game tapi yang jatuh hanya 8 pin je .. tak ke stress aku ??!! ngeeee .. lepas kejadian menyorok belakang kerusi tu memang aku pakat kena " bahan " la dengan kawan kawan lain .. haha .. sabar jela ika oiii .. tapi serius ! sangat best . thank kawan kawan sebab ajar aku main bowling . walaupun kalah ! haha

dah la .. penat dah merapu .. layan je gambar gambar nie .. :)












nie je gambar yang mampu upload . banyak sangat ! hehe

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...