Saturday 3 March 2012

pemergian arwah Ecan dihari persandingan makngah Ida

Tarikh 25.2.2012 memberikan kenangan pahit dan manis dalam keluarga aku .. walaupun mulut tersenyum tapi hati menangis .. tarikh nie la makngah Ida ( my untie ) berkahwin dan tarikh nie jugak la Muhammad Ehsan bin Suhaimi ( my cousin ) pergi meninggalkan kami sekeluarga utk selama lamanya .. sangat tak sangka ..

kenduri kawin makngah memang sangat ditungu tungu .. lebih lebih lagi aku .. excited sangat nak balik . even mase tu aku baru je seminggu balik U utk semesta yg kedua .. tapi ade juga hati hati makcik dan pakcik aku yang merasakan tak gembira . masing masing pelik , kenape dieorang tak rasa tak semngat je nak sambut kenduri nie , sedangkan makngah Ida adalah anak bongsu dalam family mak .. sepatutnya mestila happy kan .. rupenye ade bende buruk yang akan berlaku pada tarikh tu ..

pukul 2 pagi jumaat 24.2.2012 aku terjaga dari tidur sebab terdengar bunyi msg masuk .. msg dari makngah Ida .. " ecan excident , die koma skg , doakan yang terbaik utk die " .. rasa nak tercabut jantung aku bila baca msg tu .. Ya Allah .. dugaan apa yang kau berikan ini ya Allah .. mlm tu memang aku tak boleh tidur . esok paginye aku balik sungkai dengan akak . sebab malam tu aku kat Teluk Intan kat rumah akak . hari tu kiranya hari merewang la kat rumah Tok .. bile aku sampai tengok suasana masih boleh dikawal .. orang kampung ada datang menolong , cume Mak dan beberapa pakcik aku yang tak ada sebab pergi ke Hospital Ipoh utk melawat ecan ..

keadaan ecan masa tu memang kritikal .. kecederaan otak yang serius .. die berlanggar dengan motor jugak . tapi yang buatkan die teruk sebab die tak pakai helmet then die jatuh dalam longkang , mungkin masa tu kepala die terhentak dengan kuat .. dalam masa satu hari je , 2 pembedahan yang doktor lakukan untuk keluarkan darah beku dalam kepala die , bila malam doktor buat lagi satu pembedahan .. doktor cakap ini pembedahan yang terakhir , semua bergantung kepada pembedahan tu , tempurung kepala akan dibuka dan tak akan dipasang balik . lepas pembedahan hanya berserah samaada die hidup atau pergi utk selamanya .. Ya Allah .. sungguh berat dugaan yang engkau berikan ini ..

Ya , ajal maut di tangan tuhan . yang hidup pasti akan mati .. tepat pukul 9.04 pagi , 25.2.2012 akhirnye ecan pergi utk selama-lamanye .. dihari persandingan makngah Ida .. sangat sedih .. Opah sampai terduduk terima berita yang ecan dah tak ada .. semua dalam kesedihan . aku juga ! sambil menyucuk bunga telur kat bunga paha , menitik air mata aku . tak henti ! tapi kami hanya berserah .. semua Allah yang tentukan .. walaupun dihari persandingan makngah , kami semua perlu kuat .. jemputan telah diedarkan , lembu dah ditumbang , cenderahati utk diberi kepada tetamu pun dah dibeli , jadi majlis perlu juga dilaksanakan . Alhamdulillah , orang kampung byk membantu , perancangan yang detail perlu utk dilakukan utk menguruskan jenazah dan persandingan pada waktu yg sama . jadi Atok putuskan utk mandi dan kapan kan jenazah kat hospital , kemudian akan di sembahyangkan di masjid kampung ..

tengah hari dalam pukul 1 , jenazah sampai ke masjid . saudara mara , sahabat dan orang kampung yang datang ke majlis turut pergi ke masjid utk mengebumikan jenazah . tapi aku tak pegi .. hati ini nak sangat tengok arwah utk kali terakhir , tapi aku takot .. aku takot tak dapat menhan kesedihan kat sana , takot nak hantar pemergian arwah utk kali terakhir .. biarlah aku hanya tunggu kat rumah je , utk melayan tetamu yg dtg ..

Along cakap ramai sangat orang yg datang utk sembahyang dan kebumikan arwah . macam sembahyang raya ! jarang sekalikan kan kite tengok saf penuh waktu sembahyangkan jenazah . tapi tu la yang jadi masa sembahyangkan arwah ecan . kat kubur pun ramai sangat orang . sampaikan saudara mara yang terdekat pun tak dapat nak tengok jenazah dikebumikan secara dekat .. Alhamdulillah .. rupanya ramai yg menyanyangi arwah .. Alhamdulillah juga sebab majlis pekebumian dan majlis persandingan makngah berjalan dengan lancar .

masa kebumikan arwah , hujan panas turun . orang cakap , kalau perkara tu jadi masa kebumikan jenzah tu tanda nya arwah kurang dosa . tapi tak tahu la betul ke tak . hanya Allah je yang tahu . tapi aku berdoa sangat yang arwah ditempatkan di syurga .. even aku tak rapat dengan arwah ecan , aku tahu yang die baik .. walaupun die suka test motor , kadang kadang melawan cakap mak abah die . tapi die penyanyang . die suke sangat kat kucing . kalau die jumpe je kucing yang terbiar , mesti die bawak balik rumah . banyak banyak kucing kat rumah die tu semua die yg bawak . aku jadi sebak bila dengar mak cerita yang die penah bawak seekor kucing nie balik rumah , kucing tu liar , tak nak ikot die balik , tapi arwah nak jugak jaga kucing tu , samap luka luka tangan die kena cakar sampai balik rumah .. tengok , penyayang tak die ??

malam selepas majlis , aku sembang dengan makngah Imah ( mak ecan ) . macam macam yg makngah cerita kat aku . masa die tengah nazak , before die nazak , semua la .. rupanya banyak petanda yg ecan dah tunjukkan before die pegi , tapi yelah .. semua anggap tu perkara biasa je ..  ecan yang selama nie susah nak solat , tapi seminggu sebelum die pegi , die jadi rajin solat . ecan yang dulunye asyik nak gaduh dengan munirah ( adik arwah ) tapi boleh jadi baik dengan Yah , ecan yg dulu pemalas , tapi boleh jadi rajin dalam sekelip mata .. tengok , banyak kan perubahan die ?? tapi apa yang boleh kita buat .. semua dah ditentukan oleh Allah .. ada hikmah juga Allah ambil die awal .. Allah lebih sayangkan die ..

apa-apa pun marilah kita sedekahkan fatihah utk arwah Ecan ..
semoge arwah ditempatkan dalam kalangan orang yang soleh .. Aminnn ...

arwah ecan
die pergi pada usia yang sangat muda , 19 tahun .



sedikit gambar majlis perkahwinan makngah Ida

hari pernikahan ~ 24.2.2012 ~

my lovely atok dan opah

maaf , aku tak ada disitu .. hihi

merewang :
 ~ bungkus gula-gula . weee~
hari persandingan ~ 25.2.2012 ~

tuu diaaa ade gegurl .. hihi

nucah ngn pia pn nak nyebok jugak .. =p

mak ndak dengan alisya yg comey .. weee ..

cucu Wak Musa .. ^.^



sekian .. doakan yang tebaik utk arwah ecan yaa .. >.<




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...