Thursday 10 November 2011

Alahaiiii MESIN BASUH !!

ATTENTION pless !!
sape nak tahu , kat rumah aku kan ada 2 buah mesin basuh tau .. besar lagi tu . eh , eh , tak .. tak .. satu besar , satu lagi kecil .. haaa , kelass kau jah ! kAU ade ?? tak ada kan .. haha ..

Jangan nak bongkak sangat la ieka oii ! mesin basuh rosak je pun .. hah , mesin basuh rosak ?? haa .. yela , harap je ade 2 kan .. tapi dua-dua hampeh .. baru lagi tau dua-dua mesin basuh tu . yang first abah beli time along nak kahwin .. lebih kurang setahun lebih yang lepas .. baiklah , aku namakan die Biru lah ek , sebab badan die warna Biru sikit ..

cukup setahun , Biru rosak , tapi just rosak kat tempat spin jela .. eh , eh .. lupe nak bagi tau .. biru nie manual taw , bukan automatik .. ha , sambung balik . disebabkan rosak and kebetulan pulak mase tu akak nak kahwin mase bulan 3 hari tu , mak beli la pulak mesin lagi satu . bukan tak nak baiki Biru tu , tapi sebab dah banyak kali dah baiki .. tetap sama je .. still buat hal .. nak menggedik-gedik sangat rosak kannn .. padan muke , mak beli yang baru ! haha ..

Kali nie mak beli yang kecik sikit . yang 6kg punye . badan die warne putih+oren .. so , panggil die Oren la ek .. ingatkan boleh la gune lame Oren nie .. tapi 2x5 jugakkk .. seminggu je pakai , sekali die buat hal .. seminggu je ?? ya iya lahh .. die rosak kat bahagian mana entah .. aku pun dah lupe . mak hantar kedai , taukey kedai tu pun pelik , baru gune seminggu dah rosak ?? nie basuh baju ke batu nie ? haha .. aku pun tak tahu la .. samaada salah kiteorang yang tak tahu gune mesin basuh ke atau mesin basuh zaman sekarang tak berkualiti .. tapi tu lah citenye ! sadis kan .. kan .. kan .. ? huhu ..

Eh , nak sambung balik cite tadi . lepas baiki oke la , dengan banggenye kiteorang pun gune .. tapi tak lama lepas tu Oren rosak balik , lepas tu baiki baiki balik , pas tu rosak balik .. aaiiisshh , berape banyak kali rosak la ... aleh-aleh , mak biarkan je mesin tu rosak .. dan mak mule berpaling tadah kepada Biru ... acceehh , macam becinta pulak kan .. haha . mak cakap , tak pe la , gune je Biru tu sebab tempat pembasuhnye still boleh gune lagi , cume spin nye je yang rosak .. so , gune jela kan ..

Tapi last week , mase aku tengah basuh kain gune Biru , aku rase macam ade kejutan elektrik bile aku nak angkat kain tu dari mesin .. aku bagi tau la kat mak . dengan pantasnye mak melarang aku menggunakannya lagi .. dari situ bermula lah kisah aku membasuh kain yang bertimbun-timbun dengan menggunakan tangan .. bapak skema wehh ! haha .. tapi tu la citenye .. aku basuh baju gune tangan wehh .. kagum tak ? kagum tak ? takkk ? alaaa , cakap la yeee .. huhu .. penat tau aku tetonggeng-tonggeng dalam bilik air tu . kalau sikit tak pe jugak .. nie dekat 50 helai kain baju semua tu yang aku basuh dalam sehari .. almaklum lah .. dalam rumah aku nie kan ramai mahluknya , dah tu tak pandai pulak nak basuh baju sendiri lepas mandi .. kan kakak-kakak ku ? adik-adik ku ? huhu .. disebabkan kemalasan dieorang tu la aku terpakse jadi tukang cuci baju tanpe gaji sementara .. 

Tapi , aku tak la kesah sangat pasal tu .. best gak main sabun nie .. kehkeh .. tapi aku kesian dekat mak .. yela , sementara aku ade nie , boleh la aku basuhkan tiap pagi .. tapi esok aku dah nak balik kedah .. pas tu mesti la mak yang akan ambil alih keje aku nie .. yela , sebab dah tak ade sape kat rumah ,, tinggal mak je .. yang lain keje , sekolah .. kesian la sangat kat mak , nak basuh kain baju yang bertimbun-tibun macam Banjaran Titiwangsa tu .. huhu .. aku yang muda nie pun rase cam nak patah pinggang  sebab basuh kain baju tu , nie kan pulak mak .. huhu .. sedihnyeee .. nie gara-gara korang la nie mesin basuh ! eh , tibe-tibe lak .. hahaha ..

mak ade gak cakap nak beli mesin basuh baru .. yang automatik punye .. tapiii ... alahaiii , keciannya kat duit mak tu .. dah la mak nak gune duit simpanan mak .. tak sampai hati aku .. aku nak tolong , tapi aku pun bukan lah jutawan .. duit makan aku kat U pun mak abah jugak yang bagi .. huhu .. aku harap ade la rezeki kami sekeluarga bulan nie .. kalau ade duit lebih skit , boleh la mak beli mesin basuh baru and tak de la mak besusah payah nak basuh kain baju gune tangan .. kan .. kann ..?  mudah-mudahan ade la .. aminnnn .. :D

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...